Geschiedenis station Roosendaal


In het jaar 1863 kwam de verbinding met Bergen op Zoom tot stand. Tussen 1868-1872 werd de Zeeuwse Lijn verlengd naar Vlissingen.

Het eerste stationsgebouw van Roosendaal was nog verbonden aan de nog bestaande stations van de steden Oudenbosch en Zevenbergen. tussen 1866 en 1887 werd het station met zijvleugels vergroot.

In het jaar 1907 werd het stations gebouw vervangen voor het huidige gebouw naar een ontwerp van Daniël Knuttel en George van Heukelom. Bij het stationsgebouw wer in 1907ook een locomotievenloods, een seibn huis, een seinbrug en een douaneloods gebouwd. De locomotievenloods bestaat nog steeds als beschermd monument. In de Tweede Wereldoorlog raakte het station zwaar beschadigd, In 1949 werd het station herbouwd onder leiding van Sybold van Ravesteyn. Deze architect handhaafde het ontwerp uit het jaar 1905 grotendeels, maar creëerde wel een nieuw uitgevoerd entree gebouw.

Vanaf het begin is het station van Roosendaal een belangrijk station tussen Nederland en België. Sinds de opening van de lijnen naar Rotterdam en Vlissingen is Roosendaal een belangrijk knooppunt in het zuidwesten van Nederland geworden. Van hieruit rijden treinen in de richtingen Rotterdam en Amsterdam, en van Bergen op Zoom – Vlissingen naar Antwerpen naarBrussel en Breda naar s-Hertogenbosch naar Arnhem. Sinds de HSL-Zuid lijn eind 2012 volledig in gebruik kwam heeft Roosendaal als grensstation aan belang. Een keer per uur vertrekt er een stoptrein van Antwerpen-Centraal en tot april 2018 reed er een Beneluxtrein per uur. Voor reizigers uit Zeeland en west Brabant is de nieuwe treinroute van de Beneluxtrein via Breda toch een omweg. In bijna alle gevallen zijn mensen sneller met de stoptrein. De treindiensten zijn een alternatief voor de hogesnelheidstreinen, zoals de Thalys, deze zijn duurder zijn en reservering vereisen. Tevens blijft Roosendaal belangrijk als overstappunt voor het internationaal verkeer van België naar Zeeland en vice versa.